tirsdag den 16. juni 2009

Torteguero, Arenal og Monteverde, Costa Rica

Saa blev det tid til en opdatering. Der naar at ske meget paa saadan en uges tid...
Vi tog jo som sagt afsted til nationalparken Torteguero, som er en regnskov, der bevares af regeringen og som vaerner om et rigt dyreliv og er saerligt kendt for de mange skildpadder, der nester i parken - et besoeg i parken giver dog ingen garanti for at se de helt store turtles, der kan blive op til 3 meter store. Vi saa en del skildpadder, men desvaerre flest af de smaa. Det ku ellers ha vaeret skaegt. Til gengaeld har vi set mange forskellige arter af aber, leguaner, krokodiller, caymen, slanger, tukaner, sommerfugle og utrolig mange andre fulge. Jo, vi fik saamaend ca, hvad vi kom efter der.

Derefter gik turen til den mest aktive vulkan i Mellemamerika: Arenal. Byen La Fortuna ligger for foden af vulkanen og hovedattraktionen er vulkanen, der er synlig paa alle gode ikke-skyede dage. Vi tog til viewpointet om aftenen paa en saakaldt lava-tour for at se den store vulkan puste med lava og roeg. Det var rigtig flot, men umuligt at tage billeder af (som af saa mange andre af de ting, vi oplever. Ofte bliver det kun en fattig gengivelse af virkeligheden).

Derfra gik turen via baad og taxi til Monteverde - et meget frodigt bjergomraade indhyldet i skyer det meste af dagen. Atraktionen her er de saakaldte "cloud forrests", der omkraenser byen - skove man ikke kan se pga skyer (tror vi nok) Vi naaede naesten ud til reservatet idag, men saa kom regnen og vi noejedes med en milkshake paa det lokale mejeri, inden vi MEGET vaade sjaskede hjemad (tropisk regn er ikke at kimse ad!). Igaar var vi paa kaffetur i den lokale kaffeplantage og maatte drikke kaffe ad libitum efter at have gennemgaaet kaffens udviklings- og produktionshistorie. De laver desvaerre lidt tynd kaffe, men det var bestemt et besoeg vaerd anyhow!

Vi har modereret vores planer en smule. Alle backpackere, vi moeder, taler i skyhoeje vendinger om Nicaragua, saa der maa vi et smut forbi. Vi tager bussen klokken 04:30 i nat og haaber at "Ticabus-chauffoeren" er morgenfrisk og husker at samle os op paa "the pan-american Highway". Det haender at det smutter for dem, har vi hoert - spaendende..! Hvis alt gaar vel, havner vi i Granada, Nicaragua i morgen eftermiddag. Det skulle vaere en helt fantastisk koloniby.

Det var mellemamerika for nu - vi vender tilbage ved lejlighed!

Med mange rejsehilsner - hasta luego